Tid til dig og dine dyr

Neutralisering af kat

Undgå uønskede killinger, nedsæt risiko for slagsmål og uhelbredelige sygdomme...

Katte bliver kønsmodne i 6-10 måneders alderen, vi anbefaler neutralisering, når katten er 6 mdr. og har en legemsvægt på minimum 2 kg.

Fordele ved neutralisering

Den helt åbenlyse fordel ved neutralisering er et stop for uønskede killinger. I 2016 havde Dyrenes Vagtcentral 17.935 henvendelser om katte i nød, hvor et flertal drejede sig om katte med killinger, som var blevet dumpet. Nogle killinger er så heldige at få et nyt hjem, men størsteparten aflives eller havner på internat.

Brems spredningen af uhelbredelige sygdomme
Katte kan ligesom mennesker få AIDS og kræft; katte-AIDS og katte-leukæmi er begge uhelbredelige sygdomme, som kan overføres ved bid og parring, risikoen for smitte mindskes således ved neutralisering.

Kastration af hankat

Ved kastration fjernes hankattens testikler og herved kønsdriften og forplantningsevnen, hvilket medfører nedsat strejfen efter hunkatte i løbetid. Mindre strejfen giver mindre risiko for, at katten bliver kørt ned. En kastreret hankat kommer ikke så ofte i slagsmål og får dermed færre sår og bylder. Ved kastration vil tendensen til urinmarkering også nedsættes, hvilket ellers kan være til stor gene for både ejere og naboer.

Sterilisation hunkat

Hunkatte kommer i løbetid året rundt, hvilket ikke bare er utroligt stressende, men også betyder, at de kan få flere kuld killinger om året. Hvert år aflives mange kattekillinger, fordi der ikke kan findes nye hjem. Ved sterilisation fjernes enten udelukkende æggestokke eller både æggestokke og livmoder. Herved fjernes forplantningevnen og hunkatten kommer ikke længere i løbetid.

Vi anbefaler ikke p-piller

P-piller øger risikoen for kræftknuder i mælkekirtler og sygdomme i æggestokke og livmoder. Det kan ske, at en pille glemmes eller kastes op, og hunkatten kan således blive uønsket drægtig. Hvis P-piller gives under drægtigheden kan det være årsag til fødsel af døde eller misdannede killinger.

Ustabil leverance af p-piller
I en længere periode har vi oplevet ustabil leverance af p-piller, hvilket er endnu en grund til, at vi anbefaler sterilisation.

Ulemper ved neutralisering af katte

Neutralisering af katte kan medføre et nedsat aktivitetsniveau, og øger risikoen for overvægt. Derfor kan det være nødvendigt at regulere kattens foderindtag. Risikoen for urinvejssten øges efter neutralisering, og specielt hos hankatte skal man være opmærksom på, at urinvejssten kan sætte sig fast i urinrøret og medføre at katten ikke kan komme af med urin. Urinvejssten og overvægt kan forebygges ved at give et foder til neutraliserede katte.